بازسازی آشپزخانه

بازسازی آشپزخانه با کمترین هزینه

شرکت سازه آفرینان

اگر در فکر بازسازی آشپزخانه خانه‌تان هستید و از رنگ یا کابینت‌ها خراب و شکسته و …خسته شده‌اید احتمالا از هزینه‌های گزاف بازسازی اطلاع دارید. با بازسازی آشپزخانه های قدیمی شما می‌توانید ظاهری جدید و دلخواه به آشپزخانه بدهید و کار کردن در آن را راحت‌تر کنید. صرفه‌جویی در هزینه‌ها در صورتی امکان‌پذیر است که اطلاعات خود را در مورد این موضوع بالا ببرید و بدانید که مراحل انجام بازسازی به چه صورت است.

انواع سبک بازسازی آشپزخانه های قدیمی

سبک آشپزخانه، مهم‌ترین عامل در تضمین ایجاد یک فضای آشپزخانه کاربردی، براساس نیازها و فهرست خواسته‌های شما است. چه آشپزخانه شما کوچک و تنگ باشد و چه بزرگ و وسیع، یک چیدمان هوشمندانه به شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از فضای موجود ببرید. در بازسازی آشپزخانه، چیزهای بیشتری علاوه‌بر چیدمان کابینت میز و صندلی وجود دارد؛ مثلا اطمینان از فضای کافی برای جابجایی راحت در حین کار، قراردادن وسایل کار، سهولت استفاده از آن‌ها و….

با توجه به نقشه آشپزخانه، می‌توانید برای بازسازی آشپزخانه (Kitchen renovation) اقدام کنید. می‌توان چند سبک را باهم ترکیب کرد تا طرح رویایی‌تان پیاده‌سازی شود. اگر مطمئن نیستید که کدام سبک برای شما مناسب‌تر است، مشاوران هلدینگ ساختمانی سپنتا، می‌توانند در طراحی و اجرا طراحی داخلی به شما کمک کنند. در ادامه 6 سبک بازسازی آشپزخانه های قدیمی را بررسی خواهیم کرد.

1- آشپزخانه جزیره‌ای

آشپزخانه-جزیره‌ای

سبک آشپزخانه جزیره‌ای یک فرصت عالی برای به‌کارگیری خلاقیت است. یک فضای اضافی چندمنظوره که می‌تواند به‌عنوان فضایی برای آماده‌سازی غذا، صرف وعده‌های غذایی، یک ایستگاه کاری در صورت کار کردن در خانه و… باشد. تجهیزاتی مثل ظرف‌شویی دوم، ماکروویو و فضای کابینت اضافی تنها تعدادی از جزئیاتی هستند که می‌توانید به جزیره آشپزخانه اضافه و آن را به فضایی کاربردی تبدیل کنید.

2- بازسازی آشپزخانه U شکل

بازسازی-آشپزخانه-U-شکل

سبک U شکل، یک طراحی چندمنظوره برای آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک است. این سبک، فضای قرارگیری وسایل و تجهیزات روی سه دیوار را فراهم و یک فضای کارآمد را برای تهیه غذا و کارهای آشپزخانه ایجاد می‌کند. با نصب کابینت در سه جهت، فضای بزرگی را برای جای دادن وسایل آشپزخانه در اختیارتان دلرید. همچنین برای افرادی که می‌خواهند آشپزخانه را از بقیه خانه جدا کنند، انتخاب خوبی است.

3- بازسازی به‌صورت G شکل

سبک آشپزخانه G شکل، درواقع نوعی از سبک U شکل است. موردی که این سبک را از سبک U شکل متمایز می‌کند، افزودن یک دیوار چهارم کوچک است. فضای اضافی ایجادشده را می‌توان برای بسیاری از کاربردها استفاده کرد، چون بخش جدید، فضای بیشتری را برای چیدمان اضافه می‌کند. با افزودن سینک ظرف‌شویی و اجاق‌گاز به این بخش، می‌توان به‌راحتی فضای دومی برای کار کردن ایجاد کرد. حتی می‌توانید از آن به‌عنوان یک فضا برای سرو غذا استفاده کنید. در این سبک از آشپزخانه، ایده‌ها بی‌پایان است.

4- بازسازی آشپزخانه دیواری L شکل

بازسازی-آشپزخانه-دیواری-L-شکل

طراحی آشپزخانه L شکل معمولا یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها است. این سبک شامل فضای کاری بر روی دو دیوار مجاور عمود بر یکدیگر است و زمانی که دو نفر در آشپزخانه هستند، کارایی خود را نشان خواهد داد، زیرا فضای کار باز است.

آشپزخانه L شکل معمولا به اتاق دیگری باز می‌شود و یک فضای تعاملی با دیگر فضاهای خانه فراهم می‌کند. این چیدمان اجازه می‌دهد تا افراد، آزادانه در اطراف آشپزخانه حرکت کنند. این موضوع کمک می‌کند تا مهمانان احساس کنند بخشی از فعالیتی هستند که در حال انجام است و همچنین به شما اجازه می‌دهد تا گفتگوی خود را با آن‌ها ادامه دهید. البته برخی به علت نشت ریخت و پاش آشپزخانه به فضاهای دیگر خانه و یا عدم حریم خصوصی چندان از این سبک استقبال نمی‌کنند.

5- بازسازی به‌صورت دیواری خطی

بازسازی-به‌صورت-دیواری-خطی

سبک دیواری خطی یک انتخاب بسیار کاربردی برای چیدمان آشپزخانه‌های کوچک است که معمولا در خانه‌هایی با فضای کوچک و کانکس‌ها دیده می‌شود. در این سبک، هر چیزی که به آن نیاز دارید روی یک دیوار نصب می‌شود. هنگام تصمیم‌گیری درباره چینش وسایل، باید به خاطر داشته ‌اشید که یخچال جایی قرار بگیرد که درب آن دور از سینک ظرف‌شویی باز شود. از آنجایی که تمام کابینت‌ها و تجهیزات روی یک دیوار قرار گرفته‌اند، باید در طراحی خلاقیت داشته‌باشید.

6- بازسازی آشپزخانه بسته

این سبک از آشپزخانه بیشتر مناسب خانه‌هایی با ابعادی بزرگ‌تر است. دیوارها، آشپزخانه را از اتاق‌های دیگر کاملا جدا و مکانی خصوصی برای آشپزی ایجاد می‌کنند. کسانی که زیاد آشپزی می‌کنند اغلب این فضا را ترجیح می‌دهند تا بقیه خانه از بو و ریخت و پاش آشپزخانه بی‌تاثیر بماند.

یکی از بزرگترین مزایای آشپزخانه بسته، کارایی آن است. در این مدل، دست‌تان برای چیدمان و ایجاد فضایی برای جای دادن وسایل باز است. همچنین حتی اگر ماهی و پیاز داغ سرخ کنید، بقیه فضای خانه می‌تواند کم‌وبیش بدون بو باشد.

تعویض کابینت در بازسازی آشپزخانه قدیمی

سفارش و نصب کابینت جدید در بازسازی خانه بسیار گران است. خوشبختانه راه‌هایی برای جدید کردن کابینت وجود دارد که مقرون‌به‌صرفه است.

اولین راه‌حل، رنگ‌آمیزی آن‌ها است که البته فرآیند سنباده کاری، آسترکاری و رنگ‌آمیزی با توجه به تعداد کابینت‌ها می‌تواند زمان‌بر باشد. راه‌حل بعدی، روکش مجدد کابینت‌ها است. این کار گران‌تر از رنگ‌آمیزی خواهد بود و نیاز به یک متخصص دارد. همچنین شما می‌توانید به‌جای تعویض کل کابینت‌ها، درب آن‌ها را تعویض کنید.

تعویض یراق‌آلات، گزینه بعدی است. گاهی تعویض دستگیره‌ها و یراق‌آلات تمام چیزی است که کابینت‌های موجود را کاملا نو کند. آخرین گزینه، قفسه‌بندی است، یعنی به‌جای اینکه کابینت بخرید به نصب قفسه‌های باز فکر کنید. قفسه‌ها، ارزان‌تر هستند و شما به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را با سبک آشپزخانه خود مطابقت دهید.

انتخاب رنگ متناسب در بازسازی آشپزخانه های قدیمی

وقتی صحبت از یک بازسازی کامل می‌رسد، همه چیز به این بستگی دارد که رنگ متناسب با فضا انتخاب شود. آشپزخانه برای تکمیل ظاهر خود نیاز به میزهای سنگی زیبا، کاشی‌های منحصربه‌فرد، کابینت، کاغذدیواری یا رنگ دارد و باید یک تناسب رنگی بین همه عناصر وجود داشته‌باشد. در ادامه با چند نکته به شما در انتخاب رنگ رویایی آشپزخانه‌تان کمک می‌کنیم:

  • از موارد غیرقابل تغییر مثل کانتر و کف‌پوش شروع کنید.
  • رنگ‌های تیره‌تر را برای عناصر در نیمه پایینی آشپزخانه به کار بگیرید و همان‌طور که به سمت بالا حرکت می‌کنید از رنگ روشن‌تر استفاده کنید.
  • اثاثیه خود را در نظر بگیرید.
  • ابتدا سبک خود را مشخص و عناصر موجود در بازسازی آشپزخانه را متناسب با آن انتخاب کنید.
  • یک پالت رنگی خنثی انتخاب کنید.
  • یک تابلو الهام‌بخش از چیزی که مدنظرتان است در نظر بگیرید و در زمان انتخاب، رنگ هر عنصر را با آن مطابقت دهید.
  • با رنگ‌های روشن آشپزخانه بازتر و بزرگتر به نظر می‌رسد.

نورپردازی در بازسازی آشپزخانه

نورپردازی-در-بازسازی-آشپزخانه

نورپردازی واقعا می‌تواند یک فضا را بسازد یا آن را به‌طورکلی خراب کند. قطعا نمی‌خواهید وقت و پولتان را صرف ساخت آشپزخانه رویایی‌تان کنید و در پایان ناامید شوید. به‌جز بودجه، دو عامل دیگر را در تهیه وسایل نورپردازی درنظر بگیرید.

یعنی ببینید چه نوری دارید و کدام یک از آن‌ها درست کار می‌کنند و چه چیزی کار نمی‌کند؛ مثلا روشنایی کار کافی نیست، روشنایی بیش‌ازحد اس یا عدم وجود کنترل روشنایی.

همچنین فعالیتی که قرار است در آشپزخانه انجام دهید را مشخص کنید. علاوه‌بر پخت‌وپز، آیا از مهمان‌هایتان در آشپزخانه پذیرایی می‌کنید یا زمانی که منتظر پخت غذا هستید کتاب می‌خوانید؟

برای ایجاد فضایی کاربردی و زیبا در آشپزخانه باید از انواع نورپردازی استفاده کنید:

  • روشنایی توکار: این چراغ‌ها را برای روشنایی کلی اتاق، بین کابینت‌های جزیره‌ای و دیوار قرار دهید.
  • چراغ‌های آویز: این چراغ را برای روشن کردن فضای نشستن، میز ناهارخوری، مکان‌های گفتگو و … استفاده کنید.
  • چراغ‌های موضعی یا کاری: سطوح کاری خود را با نورپردازی موضعی روشن کنید. جاهایی مثل زیر کابینت‌های بالایی را با نور LED برای جلوگیری از گرم شدن فضا استفاده کنید.

هزینه بازسازی اشپزخانه چقدر است؟

هزینه‌های بازسازی آشپزخانه می‌تواند این کار را به‌راحتی به یک هدف دست‌نیافتنی تبدیل کند اما راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اولین اقدامی که باید انجام دهید، تعیین بودجه است. اگر بدانید که چقدر توانایی مالی دارید، انتخابی منطقی و هوشمندانه خواهید داشت.

چند توصیه برای کاهش و مدیریت هزینه‌های بازسازی:

  • آشپزخانه رویایی خود را بشناسید.
  • تجهیزات قابل‌استفاده را بفروشید.
  • سعی کنید لوله‌کشی را جابجا نکنید.
  • در سیم‌کشی کوتاهی نکنید.
  • تحقیق و مقایسه برای یافتن بهترین قیمت
  • ایجاد فهرست لوازم‌خانگی موردنیاز
  • از خرید لوازم فانتزی و گران خودداری کنید.
  • استفاده از کف‌پوش را در طراحی نمای ساختمان فراموش نکنید.

اجرای بازسازی اشپزخانه

مراحل انجام کار می‌تواند با کمی تفاوت در نوع مواد اولیه و انتخاب شما متفاوت باشد. برای یک اجرای بی‌نقص با کارشناسان مجرب شرکت سازه آفرینان، مشاور، طراح و مجری انواع پروژه‌های ساختمانی، مشاوره کنید.

در ادامه مراحل اجرای بازسازی آشپزخانه را به‌صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد:

  • ایجاد یک طرح جامع
  • تهیه پیش‌نمایش طرح سه‌بعدی و یا کاغذی آشپزخانه
  • لوله‌کشی و برق
  • اندازه‌گیری روی دیوارها و آماده‌سازی ابزارها
  • رنگ‌کاری یا نصب کاشی
  • نصب کابینت و کف‌پوش
  • سفارش و نصب کانتر
  • نصب سینک ظرف‌شویی و شیرآلات

سخن پایانی

قطعا دوست دارید در یک آشپزخانه دلباز و راحت و مطابق یا سلیقه‌تان آشپزی کنید. آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است و  آشپزی کردن در یک آشپزخانه نو دلپذیر است.